Friday 20 September 2019

Pengalaman Kerja Promoter Kedai Jewellery

Hollaa. Assalamualaikum gaiss :)

Harini topic kita aku nak bercerita pasal pengalaman aku kerja promoter dekat Angelo Jewellery.
Aku as Part Time je kat situ. Sebab aku since study. Nak cari duit lebih katakan. So my housemate info cakap manager nak cari part time sorang kat situ. Keesokkan nya terus aku pergi jumpa manager untuk iv dan minggu tu jugak aku masuk kerja. Alhamduillah! Sebab masa tu mmg cari kerja pun nak cover final project punya pasal.

First kerja tu ada sorang full time and sorang part time. Nak diceritakan kat sini aku start kerja awal November. dan lama babe aku kerja. 5 bulan . Ok la tuu. Sebelum ni takda la sampai lama macam ni. Sebab apa aku kerja situ lama? Sebab besttt, jiwa aku ada dalam bekerja kat situ. Manager baik gilaa. Sporting. Chinese. Aku ada staff fulltime yg baik. Masuk air.

Walaupun kerja tu kiosk kecik je tapi banyak wehh kena ingat. Belajar slow slow. lama2 mesti pro. Sebab awal2 aku masuk, nak kena tahu pasal silver. Pastu berapa percent untuk bangle, berapa percent untuk rantai, cincin etc etc.

Pastu belajar pasal how to handle system point of sales. Macam mana nak guna mesin kad debit/kredit  tu, Lepastu seminggu tu memang budak full time tu ajar aku nak opening dan closing. Sebab next time aku kena buat semua sensorang. Kau ghaseee.

Aku kerja Sabtu Ahad je. Kenkadang kerja weekday kalau takda class. Tapi jarang la sebab budak fulltime ada melainkan dia cuti dan aku free. Kalau aku ada class dan budak full time cuti, manager akan ganti kerja.

Situ aku banyak belajar how to attract customer beli barang kita. Ada oneday aku kerja sorang, Aku dapat buat sales dekat 1k pagi tu saja. Sebab customer dari Singapore beli. Situ susah sikit nak achieve sales sebab mall tu kureng org. So nasib nasib jela kalau ada.

ni gambar masa aku kena paksa belakon. 

Yang bestnya kerja situ sebab kawasan dia public. So selalu nampak artis2 shoot area mall tu. Oneday aku kerja sorang dan terkena lah sebab diorang nak guna tempat aku utk shooting. Aku pun call la manager mintak permission. Gila kauu. Ingat kedai aku ke apa nak suka suka hati bagi org luar masuk kawasan tu. Dah la ada duit bagai.So aku layankan jela geng2 drama ni. Berlakon je. Jadi seller je. 

Ok lah tu je nak cerita sebenarnya. Sekian..

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2019 BLOG CIK SYAA. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.