Sunday 8 March 2020

Hello Retainer!

    Hello you alls! Dah lama rasa tak update blog ni. Harini nak update story pasallll RETAINERSSS .
Memandangkan hari selasa haritu aku baru ja cabut braces. Dah 5 tahun kot aku pakai. Doctor pun rasa perlu dah cabut braces aku. Sebab dah lama sangat. Before nk cabut kemain takut aku. Orang cakap sakit la apa la. Takdela sakit mana pun masa cabut tu. Biasa la nak rentap besi yang dah melekat dekat gigi kau bertahun2 tu. Actually is okay. Aku tak sakit pun.

    Lepas braces dah dicabut. Doctor akn cuci gigi kita. So jangan risau yaa apa2 yang melekat dekat gigi macam korang yang suka minum air manis masa pakai braces tu kan, akan lekat kesan2 air manis mcm colour coklat mcm tu. Benda tu boleh hilang bila korang dah bukak. Doctor akan bersihkan nanti. Sebab tu bila pakai braces jurangkan minum minuman manis. If kalau minum, pastikan cuci bersih-bersih. Kalau tak nanti  masa pakai braces jadi tak lawooo. Tap no worriess, dah bukak braces nanti doctor akan cucikann gigi korang. Jadi cantik dah! Baik klinik kerajaan mahupun swasta. Pasti akan dibersihkan.

    Lepas PA doctor siap scaling, cuci permukaan gigi semua rasa macam wahh cantiknyaa gigi i. Dah bersih cantik. Then, nurse ambik acuan gigi. Nak buat retainer. Acuan retainer sama jugak macam korang buat acuan gigi masa mula-mula korang nak pakai braces tu. Guna macam tanah liat tu, kena nganga luas-luas. then sumbat tanah liat tu. Tunggu dalam 2-3 minit bendalah tu rasa macam dah keras then nurse cabut. Rasa takyah cakap laa. Nak muntah. 

    Lepas siap ambik acuan semua, nurse suruh balik. Kejap lagi petang datag pulak ambik retainers. Dalam jam 4 macam tu aku datang pickup retainers. Sebelum tu doctor ajar dulu cara pakai retainers, apa yang tak boleh buat time pakai retainers. Segalanya lah. Retainers ni sensitif sikit. jadi korang kena jaga baik2. Patah retainers nanti bayar kena bayar around RM200 (Kerajaan) tak silap aku. Swasta aku tak pasti.

     Dan sekarang aku dah pakai retainerss. Yeyyy! Awal-2 pakai memang korang akan rasa tak selesa sikit. Rasa macam penuh je air liur. Nak bercakap pun macam pelat. Belum lagi lidah tersangkut dekat retainer. Sakit woo. Awal2 pakai luka lidah aku sebab tersangkut dekat retainers tu. Aku pakai retainer jenis besi sebaris tu. Tapi sekejap je. 2 hari korang dah jadi manusia normal. HAHAHA.
Tapi air liur still tak boleh control lagi bila pakai retainers. Huwaa

     Dan sekarang hari ke6 aku pakai retainers. So far so good. Lidah pun dah tak luka. Air liur dan boleh control sikit2 dah. tapi sampai sekarang aku tak pakai retainer pergi kerjaa. Derhaka kan. haha. Aku kerja bercakap dengan orang. Nanti orang tak faham lak. Dan rasa tak selesa bila bercakap sangkut retainers . *korang jangan ikut aku tau!* Hahah. Aku pakai retainer time tidoo dan time dekat rumah. Weekend fully aku pakai. Time dekat office je aku tak pakai. Kalau sayang gigi kena pakai selalu ye.. Bertahun2 pakai retainer, sayang kalau tak jaga betul-2. Gigi pakai braces tak macam gigi asal. Gigi pakai braces senang bergerak. Kalau tak pakai retainer dalam tempoh diberikan takut nanti gigi bergerak dah tak cantik. Jad SAYANGI LAH GIGI ANDA! Agitchuu. Tempoh pakai retainers 2 years macam tu . Fyi, korang boleh tanggal retainers time makan and gosok gigi. Selain dari tu PAKAI! Kalau jenis lasak dan selalu main sukan yang melibatkan bersentuhan tu better tanggalkan retainers.Takut nanti patah retainers korang, dah kena bayar untuk buat baru.

Ni retainer aku. Bestnya gigi dah cantik tersusun

Oklah, itu saja yang aku nak bebel. nanti aku share pasal cara penjagaan retainers pulak okayyy :)

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2019 BLOG CIK SYAA. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.